BIO

Tuva Hildebrand is a choreographer, performer and somatic movement pedagogue originally from Landskrona, but now based in Malmö. Her artistic work research often deals with themes such as intimacy, care, non-violence, eco-queerfeminism, the power of language and states beyond it. Her practice is influenced by Alexander technique, BodyMind Centering, Skinner Releasing technique and her close mentor-apprentice relationship with pioneer Eva Karczag. During 2011-2018 Tuva lived and worked in New York for the organisation Movement Research and choreographers Heather Kravas and Stacy Grossfield among others, as well as female pioneers within improvisation and somatic dance practice. 2018-2020 she carried out her MFA research in “Somatics and artistic practice from a queer feminist perspective” at Högskolan för Scen och Musik in Gothenburg, still finishing up her MFA thesis. She has performed and shown work at venues such as The Kitchen, Chocolate Factory, JACK, Center for Performance Research, Danspace Project St. Marks Church, the Dixon Place and Jersey City Theater Center (US).

Tuva Hildebrand är koreograf, performer och pedagog uppvuxen i Landskrona, Malmö och Lund, men var verksam skådespelare, dansare och koreograf i New York 2011-2018. Där arbetade jag bl.a. för koreograferna Heather Kravas och Stacy Grossfield, för organisationen Movement Research (2013-2016) och studerade nära kvinnliga pionjärer inom improvisation och somatisk danspraktik, som Eva Karczag, Stephanie Skura och K.J. Holmes. Sedan 2017 har jag varit Eva Karczag’s mentorselev, lärt mig och arkiverat hennes pedagogik (Eva Karczag är en av pionjärerna inom Releaseteknik, samt original dansare för Trisha Brown). 2018-2020 gick jag MFA i Contemporary Performative Arts på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, där jag forskade i somatisk danspraktik och improvisation från ett queerfeministiskt, filosofiskt och socialpolitiskt perspektiv, arkiverade Eva Karczags arbete samt utvecklade min egna konstnärliga praktik.

I mitt konstnärliga arbete intresserar jag mig för teman som närvaro, omsorg, intimitet, makt, icke-våld, normkritik, ekofeminism, språk och förspråkliga tillstånd. Min danspraktik är influerad av improvisation, koreografi, Alexanderteknik, Skinner Releasing Teknik, BodyMind Centering, Action Theater och Eva Karczags arbete.

Sedan höst 2020 har jag etablerat min undervisning runt om i Sverige, utvecklat föreställningen “Dear Earthling”, skapat och spelat föreställningen “VATTEN” på Atalante i Göteborg och inlett konstnärliga samarbeten med danskonstnärerna Karolin Kent, Ina Dokmo och Marcella Steen, bl.a. Sedan 2020 har Dokmo, Kent och jag även planerat att starta en nationell plattform för somatiska danspraktiker och koreografiska processer. Jag har genomgått en korsbandsoperation i knät och omfattande rehabilitering från november 2020-idag, vilket ökade mitt redan stora intresse för normkritik inom dans. Under hösten 2021 utbildades jag inom dansdidaktik för människor med olika funktionsförmågor genom DOCH och Språng i Göteborg. Tidigare egna kvällslånga verk är Always Becoming Never Arriving (2017-2021), That Disgusting Thing Called Intimacy (2015-2017) och L’Intacte (2009-2011).

Jag är även utbildad vid Svenska Balettskolan i Malmö, Lunds Dans och Musikalgymnasium, Northern School of Contemporary Dance (UK), Neighborhood Playhouse School of the Theater och Movement Research (NY), DOCH UniArts, och genom flertal workshops. Samt att jag är i lärarträning i Alexanderteknik vid Balance Arts Center (NY) och i Skinner Releasing Teknik/Open Source Forms lärarträning med Stephanie Skura.